Husk å gjøre dette etter trening

Husk  å  gjøre  dette  etter  trening

Etter en tung, tøff og slitsom treningsøkt vil du ende opp svettende, men absolutt stolt. Selv om du stoppet litt opp, og tok en kort pause er det uansett meget godt jobbet. Men saken er at det ikke er over ennå skjønner du, fordi det er allikevel flere ting du må gjøre raskt etter treningen din. Om du spiller håndball, løper maraton, eller trene styrke spiller ingen rolle, så husk alltid å gjøre disse 4 tingene etter trening.

1. Tøy når treningen er fullført

Tøying er like viktig før som etter trening. Du gjøre musklene dine mer klar for ulykker, samtidig som du føler at noe tøying er den perfekte avslutningen. Det vil hjelpe din fleksibilitet, og det vil gjøre deg klar for utfordringene som kommer. Ja, du får ikke sjekke ut kidsbrandstore.no med en gang, fordi du må bli ferdig og tøye ut. Det har blitt argumentert om hvor mye tøying faktisk hjelper, men hvis det ikke er like hjelpsomt som vi trodde er det i hvert fall en selvtillit boost.

2. Drikk mye vann

Drikk, drikk, drikk! Har du nettop fullført en lang eller kort treningsøkt gjør vann under. Kroppen vil mest sannsynlig føle dehydrering, fordi under treningen skjer det ulike prosesser vi ikke har kontroll over. Uavhengig av hvor sliten du er må du drikke vann, men avhengig av hvor sliten du er må du drikke mer vann. Vann er en mystisk væske, og det kan også hjelpe oss å forbedre musklene våres når de er såre. At sjokolademelk er en fantastisk drikke etter trening er mer delt. Hvis du har hatt en skikkelig hard treningsøkt gjør det underverker for kroppen, men om du «bare» jogger i 30 minutter er det ikke like nødvendig akkurat. Drinken passe bedre for atleter som trener tyngre, og som trenger påfylling raskt.

3. Spis mat for å fylle på

Etter at du har trent må du spise nok næringsrik mat. Kroppen vil forsøke å gjenopprette og gjennoppbygge etter treningen, og da er det smartest å spise mat som gir deg næringen du trenger. Spesielt karbohydrater og proteiner er essensielt hvis du har planer om å gjøre dette den riktige veien, men du må huske at alle karbohydrater ikke er skapt likt. Føler du at du ikke har trent så hardt kan et eple eller en banan være nok, mens for dem som bygger muskler trenger en proteinrik måltid.

4. Vær stolt over egen innsats

Dette høres kanskje klisje ut, men det å være stolt av egen innsats er noe du burde. Man kan bli skuffet over at man ikke klarte det man hadde planer om, fordi det er helt normalt. Hva du ikke må gjøre er å føle deg som en taper, for med en slik mentalitet kommer du ikke langt.